Friskvård

Köp din friskvård hos Epassi - sen bokar du tid hos oss på Matchi.

Epassi Friskvård

Du kan köpa friskvårdsprodukten spelkrediter med 1000kr, 500kr eller 200kr hos Epassi. Efter köp av produkt läggs den summan på ditt spelkonto och sen bokar du själv tid för spel på Matchi.

Har du inget spelkonto kan du snabbt registrera ett konto själv eller så ordnar vi med det och skickar uppgifter till dig.

Hos oss i Öbacka Sportcenter på Högslätten i Härnösand kan man spela tennis, badminton, bordtennis, pickleball, touchtennis och snart även padel.

💡 Du kan även betala ditt abonnemang, gruppspel eller vuxenkurs från ditt konto på Matchi. Ta kontakt med oss så hjälper vi till vid behov.

🎾Tennis

Spela tennis i tennishallen i Öbacka SportCenter eller utomhus på grusbanorna på Högslätten eller i Vålånger.

Säsonger

  • Inomhus, jan-maj & aug-dec (tennishallen)
  • Utomhus, maj-sep (Högslätten/Vålånger)

🏸Badminton

Badminton spelas inomhus (jan-maj & aug-dec) i B- och C-hallen (tennishallen).

🏓Bordtennis

Bordtennis spelas inomhus (jan-maj & aug-dec) i C-hallen (tennishallen).

🎾Pickleball & Touchtennis

Pickleball & Touchtennis spelas inomhus (jan-maj & aug-dec) i C-hallen (tennishallen).

Racket och Bollar

Racket finns att låna i Öbacka Shopen som finns i sporthallen (ingår i priset på bokad tid, kom i god tid innan bokningen). Racket och bollar finns även att köpa i shopen.

Planen är av samma storlek som en badmintonplan. Nät och regler liknande tennis med vissa undantag. Kan spelas både som singel och dubbel.

🎾Padel

Padel spelas utomhus (maj-sep). Utomhusbana utanför Öbacka Sportcenter.

Tennis förlänger ditt liv

Forskare har för första gången undersökt vilken motionsform som förlänger livet med flest år. Den absoluta vinnaren är tennis. Spela tennis och lev tio år längre

En rad danska forskare har undersökt vilken motionsform som är bäst, om du vill leva längre. Och resultatet är överraskande, men solklart. Tennisspelare lever nästan tio år längre (9,7) än dem som främst sitter ner och inte motionerar alls.

De uppseendeväckande resultaten kommer från Österbroundersökningen, som är en befolkningsstudie som i flera år har följt utvecklingen av hjärt-kärlsjukdomar i förhållande till kända och nytillkomna riskfaktorer som exempelvis bristande motion, övervikt och högt blodtryck.

– Källa: https://iform.se/traning/tennis-forlanger-ditt-liv

Tennis kan förbättra hälsan och livet

Regelbundet tennisspelande utgör inte bara en perfekt social aktivitet för att umgås med vänner och bekanta, på och utanför banan, utan medför även åtskilliga fördelar ur psykologisk- och hälsosynpunkt. Det är därför inte särskilt konstigt att det är en så pass populär sport och hobby hos människor i olika åldrar och yrkeskategorier.

Tennis är, förutom att vara en fysiskt krävande och intensiv aktivitet, en sport som i allra högsta grad även fordrar mental styrka. I samband med en god tennismatch måste hjärnan använda sin kreativa förmåga fullt ut. Motspelarens nästa ”move” bör företrädesvis kontinuerligt analyseras, och om möjligt förutspås, för att avgöra nästa drag.

Tennis är en aktivitet som kräver att du är i ständig rörelse, fysiskt och mentalt. Även när du som tennisutövare står stilla är kroppen i allra högsta grad aktiv och beredd att anta sin nästa utmaning på banan. De snabba rörelserna ökar hjärtfrekvensen och förbättrar den allmänna kardiovaskulära hälsan. Hjärtat blir helt enkelt starkare och kan pumpa runt syret på ett snabbare och effektivare sätt till musklerna. Därmed minskas risken väsentligt för att få hjärtrelaterade sjukdomar.

– Källa: https://skanesport.se/2017/08/23/tennis-kan-forbattra-halsan-och-livet/

Därför bör alla spela tennis

Att spela tennis är en optimal helkroppsträning – en sport som även tränar upp din mentala styrka och koncentrationsförmåga. Tennis är (som) livet!

Träna koncentration och tålamod. En tennismatch är som ett liv i miniatyr: en oförutsägbar radda av korta inte sällan väldigt avgörande ögonblick, samtidigt som den är tillräckligt lång för att man alltid ska ha en chans att vända på de mest utsatta och hopplösa lägen.

Samtidigt är tennis givetvis också en fysisk sport, kanske den optimala helkroppsträningen. Ett uthållighetskrävande lågintensivt maratonlopp och högintensiv start-stopp-intervallträning på samma gång.

– Källa: https://www.stadium.se/traningstips-och-halsa/darfor-bor-alla-spela-tennis

Racket och bollar att välja bland, olika hastighet för alla nivåer